Pages

click here

Best Multimedia Player
For DivX, HD and AVC video, movie, audio, DVD, YouTube

26 June 2012

madu untuk sembuhkan sakit tekak & ulser

dari hari jumaat minggu lepas, kt ada macam ULSER dekat dgn bahagian anak tekak.. macam ada bintik warna putih.. sakitnya xyah cakap lah, lagi-lagi masa nak telan makanan.. bila bangun tidur pun sama, nak telan air liur tu rasa pedih2 je..
ulser ni jadi agaknya sebab cuaca panas + kering kan sekarang ni & mungkin kurang minum air jugaklah kot.. 

disebabkan kemalasan untuk pergi klinik, so kt pun pandai2lah buat rawatan alternatif sendiri. hehe *cita-cita dulu sebenarnya nak jadi doktor* ;p
rawatan pertama: amik air suam + garam & kumur2.. sambil kumur2 tuh, dongak kepala ke atas sikit bagi air tu kena pada kawasan yang sakit.. pedih2 sikit je tapi ada jugak rasa lega sikit lepas tu..

rawatan kedua : oleh sebab x suka rasa air garam yang sangat masin, masa hari ahad, kt pun pergilah beli MADU kat kedai *gigih ni*.. kt makan satu sudu pagi, petang, malam + segelas air lepas makan madu *nak sembuh cepat punya pasal* hehe..

tapi alhamdulillah, dengan izin Allah, lepas kt amalkan makan madu ni, semalam (hari isnin), ulser kt dah makin kecil & kt dah tak rasa pedih pun dekat tekak.. boleh telan makanan tanpa rasa sakit dah..kt terfikir nak beli & guna madu untuk sembuhkan sakit dekat tekak ni sebab kt selalu dgr org kata madu boleh sedapkan suara & boleh jugak sembuhkan batuk.. jadi kt pun aplikasikanlah untuk sakit tekak & ulser tekak ni.. hehehe
walaupun dah tak sakit, tapi hari ni, kt still amalkan makan madu ni.. boleh jugak lembabkan kawasan tekak time2 cuaca kering macam ni.. lagipun, elok sebenarnya makan madu ni, sunnah Rasulullah kan :)

so, sapa2 yang rasa ada masalah ulser dalam mulut atau sakit tekak, rasanya elok kot cuba2 makan madu.. beli je kat kedai..macam2 jenis ada..ada yang bawah RM 10 je pun.. ^_^

p/s : lebihan madu boleh jugak campur dalam masakan.. buatlah ayam panggang madu.. hihihi.. tak rugi pun kalau beli madu sebotol.. ;) 

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

26 June 2012

madu untuk sembuhkan sakit tekak & ulser

dari hari jumaat minggu lepas, kt ada macam ULSER dekat dgn bahagian anak tekak.. macam ada bintik warna putih.. sakitnya xyah cakap lah, lagi-lagi masa nak telan makanan.. bila bangun tidur pun sama, nak telan air liur tu rasa pedih2 je..
ulser ni jadi agaknya sebab cuaca panas + kering kan sekarang ni & mungkin kurang minum air jugaklah kot.. 

disebabkan kemalasan untuk pergi klinik, so kt pun pandai2lah buat rawatan alternatif sendiri. hehe *cita-cita dulu sebenarnya nak jadi doktor* ;p
rawatan pertama: amik air suam + garam & kumur2.. sambil kumur2 tuh, dongak kepala ke atas sikit bagi air tu kena pada kawasan yang sakit.. pedih2 sikit je tapi ada jugak rasa lega sikit lepas tu..

rawatan kedua : oleh sebab x suka rasa air garam yang sangat masin, masa hari ahad, kt pun pergilah beli MADU kat kedai *gigih ni*.. kt makan satu sudu pagi, petang, malam + segelas air lepas makan madu *nak sembuh cepat punya pasal* hehe..

tapi alhamdulillah, dengan izin Allah, lepas kt amalkan makan madu ni, semalam (hari isnin), ulser kt dah makin kecil & kt dah tak rasa pedih pun dekat tekak.. boleh telan makanan tanpa rasa sakit dah..kt terfikir nak beli & guna madu untuk sembuhkan sakit dekat tekak ni sebab kt selalu dgr org kata madu boleh sedapkan suara & boleh jugak sembuhkan batuk.. jadi kt pun aplikasikanlah untuk sakit tekak & ulser tekak ni.. hehehe
walaupun dah tak sakit, tapi hari ni, kt still amalkan makan madu ni.. boleh jugak lembabkan kawasan tekak time2 cuaca kering macam ni.. lagipun, elok sebenarnya makan madu ni, sunnah Rasulullah kan :)

so, sapa2 yang rasa ada masalah ulser dalam mulut atau sakit tekak, rasanya elok kot cuba2 makan madu.. beli je kat kedai..macam2 jenis ada..ada yang bawah RM 10 je pun.. ^_^

p/s : lebihan madu boleh jugak campur dalam masakan.. buatlah ayam panggang madu.. hihihi.. tak rugi pun kalau beli madu sebotol.. ;) 

No comments: