Pages

click here

Best Multimedia Player
For DivX, HD and AVC video, movie, audio, DVD, YouTube

19 June 2012

mari makan popia :)

dah lama x kongsi resepi.. hehe.. so, nak juga share resepi2 simple ni... 
bila dah duduk kat rumah,, dapur adalah tempat yang wajib untuk bertenggek.. 
haha.. macam burung pulak..
& bila dah duduk kat rumah jugak,, mestilah asyik rasa nak mengunyah je kan.. lagi2 sambil tengok tv tuh.. 
so, alang2 kat dapur ada stok kacang tanah & kulit popia,, operasi pun bermula lah!!!

ni kiranya nak buat kudap-kudapan..  
resepi (1) "popia bersalut gula"  
hehe

*sukatan bahan2 mengikut anggaran sdn bhd je..ikut suka nak banyak mana*

bahan2:
kulit popia (yang nipis) 
sebiji telur (kuning) sbg gam
kacang tanah secukupnya
gula icing atau gula pasir
minyak untuk menggoreng

cara-cara:
  1. kacang tanah goreng kering tanpa minyak/ goreng dengan minyak pun takda masalah.. (untuk nak buat makan sendiri2 je,, tadi kita guna agak2 dalam 3 genggam kacang tanah.. suka hati k).. pastu,, lepas dah goreng,, buang kulit dia..
  2. kacang tanah tuh masuk dalam blender sekali dengan gula ( tadi kita guna gula pasir kasar agak2 dalam 4 sudu.. ikut suka manis korg.. kalau kurang manis, tambah sendiri k).. tambah lah secubit garam kalau suka.. dah tuh,, blender lerr bagi halus.. rasanya nanti macam rasa kacang tumbuk yang jual kat kedai tuh.. hehe.. ok,, lepas dah blender,, ketepikan jap..
  3. kulit popia digulung panjang2 & hujung dia gamkan dengan sedikit kuning telur.. gunting popia tadi kecik2.. size ikut suka.. gunting comel2 k!
  4. minyak dalam kuali panaskan & gorenglah popia sampai cantik kekuningan *jangan sampai hangit k! jaga api*
  5. bila dah goreng,, taburkan/salutkan popia tadi dengan campuran kacang tanah+gula yang dah diblender tuh... SIAP!! pe lagi.. ngappp LAHhhh ;) 
 p/s: kalau xde kacang tanah,, kacang lain pun xpe.. kacang badam ke.. suka hati korg le.. kalau stok kacang xde langsung,, tabur gula je pun sodappp!! hehe


resepi simple no (2):-

"popia goreng simple"

kulit popia 
jejari ketam
sayuran campur
sos lada hitam 
sebiji telur (kuning) sbg gam atau bancuhan tepung pun boleh jerr 
minyak untuk goreng

cara-cara:
  1. inti :- dalam satu mangkuk, jejari ketam dihancur2kan.. gaulkan dengan sayuran campur (yang ada kacang hijau, jagung & carrot tuh) + sos lada hitam secukup rasa..
  2. inti tadi letak dalam kulit popia & gulung *size mcm popia yang biasa beli kat gerai tu larr* lepas dah gulung,, gamkan hujungnya..
  3. goreng sampai kekuningan.. siap!! ngapp lagiii ;))
p/s: kalau nak buat inti guna sayuran campur je atau jejari ketam je,, takda masalah.. kalau tak nak guna sos lada hitam,, perasakanlah dengan sedikit garam.. lakukan improvisasi ikut stok yang ada dalam dapur korang.. selamat mencuba !!

No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

19 June 2012

mari makan popia :)

dah lama x kongsi resepi.. hehe.. so, nak juga share resepi2 simple ni... 
bila dah duduk kat rumah,, dapur adalah tempat yang wajib untuk bertenggek.. 
haha.. macam burung pulak..
& bila dah duduk kat rumah jugak,, mestilah asyik rasa nak mengunyah je kan.. lagi2 sambil tengok tv tuh.. 
so, alang2 kat dapur ada stok kacang tanah & kulit popia,, operasi pun bermula lah!!!

ni kiranya nak buat kudap-kudapan..  
resepi (1) "popia bersalut gula"  
hehe

*sukatan bahan2 mengikut anggaran sdn bhd je..ikut suka nak banyak mana*

bahan2:
kulit popia (yang nipis) 
sebiji telur (kuning) sbg gam
kacang tanah secukupnya
gula icing atau gula pasir
minyak untuk menggoreng

cara-cara:
  1. kacang tanah goreng kering tanpa minyak/ goreng dengan minyak pun takda masalah.. (untuk nak buat makan sendiri2 je,, tadi kita guna agak2 dalam 3 genggam kacang tanah.. suka hati k).. pastu,, lepas dah goreng,, buang kulit dia..
  2. kacang tanah tuh masuk dalam blender sekali dengan gula ( tadi kita guna gula pasir kasar agak2 dalam 4 sudu.. ikut suka manis korg.. kalau kurang manis, tambah sendiri k).. tambah lah secubit garam kalau suka.. dah tuh,, blender lerr bagi halus.. rasanya nanti macam rasa kacang tumbuk yang jual kat kedai tuh.. hehe.. ok,, lepas dah blender,, ketepikan jap..
  3. kulit popia digulung panjang2 & hujung dia gamkan dengan sedikit kuning telur.. gunting popia tadi kecik2.. size ikut suka.. gunting comel2 k!
  4. minyak dalam kuali panaskan & gorenglah popia sampai cantik kekuningan *jangan sampai hangit k! jaga api*
  5. bila dah goreng,, taburkan/salutkan popia tadi dengan campuran kacang tanah+gula yang dah diblender tuh... SIAP!! pe lagi.. ngappp LAHhhh ;) 
 p/s: kalau xde kacang tanah,, kacang lain pun xpe.. kacang badam ke.. suka hati korg le.. kalau stok kacang xde langsung,, tabur gula je pun sodappp!! hehe


resepi simple no (2):-

"popia goreng simple"

kulit popia 
jejari ketam
sayuran campur
sos lada hitam 
sebiji telur (kuning) sbg gam atau bancuhan tepung pun boleh jerr 
minyak untuk goreng

cara-cara:
  1. inti :- dalam satu mangkuk, jejari ketam dihancur2kan.. gaulkan dengan sayuran campur (yang ada kacang hijau, jagung & carrot tuh) + sos lada hitam secukup rasa..
  2. inti tadi letak dalam kulit popia & gulung *size mcm popia yang biasa beli kat gerai tu larr* lepas dah gulung,, gamkan hujungnya..
  3. goreng sampai kekuningan.. siap!! ngapp lagiii ;))
p/s: kalau nak buat inti guna sayuran campur je atau jejari ketam je,, takda masalah.. kalau tak nak guna sos lada hitam,, perasakanlah dengan sedikit garam.. lakukan improvisasi ikut stok yang ada dalam dapur korang.. selamat mencuba !!

No comments: